Over ons Wie wij zijn...

Marianne van Hasselt

1953 geboren in Utrecht. Als verloskundige gewerkt in Lelystad, Almere en AMC in Amsterdam. Houdt van reizen en sporten.

Henk Nijlunsing

1947 geboren in Westerbork. Als bouwkundige gewerkt in Lelystad en Almere. Houdt van reizen, blues, koken, bbq en fotograferen van natuur en landschappen.


Sinds 1976 zijn we samen nadat we tot de conclusie waren gekomen dat reizen een passie is voor ons beiden. Heel Europa doorkruist met de Bedford, onze eerste zelf ingebouwde kampeerauto. Allebei zijn we natuurliefhebbers. In 1985 baan opgezegd,  praktijk en huis verkocht om te gaan reizen.

Twee jaar door Noord- en Zuid Amerika gereisd. Noord Amerika met een kampeerauto. Zuid Amerika met de rugzak. Terug in Nederland een jaar gewerkt. Het reisvirus bleef doorwoekeren dus weer 2 jaar weg. Een jaar door Azië met de rugzak. Een half jaar Australië doorkruist in een 18 jaar oude Holden HQ en vervolgens 3 maanden Nieuw-Zeeland in een oude Ford Falcon. Beiden stationswagens, waar we in konden slapen. De laatste 3 maanden met de rugzak door Indonesië getrokken.

In 2002 is Henk met vroegpensioen gegaan om met onze Toyota Landcruiser de wereld over te trekken. Begonnen met een rondje Oostzee en 3 maanden Libië Tunesië en Algerije. De afwisseling van 3 maanden reizen, 3 maanden thuis bevalt ons goed. In 2004 zijn we via Iran, Pakistan en Nepal naar India gereden. De auto verscheept naar Australië voor veel woestijnavontuur. Overgestoken naar Zuid-Afrika. Na vele omzwervingen op dit continent, zijn we  via de oost kant naar huis gereden. Tien keer hebben we de auto ergens onderweg gestald. Het was nooit een probleem om een plek te vinden. Najaar 2009 is de auto verscheept naar Buenos Aires.

 

HenkMarianne
HenkMarianne

De Bluescruiser

 

Henk is een verwoed Blues en Boogiewoogie liefhebber, dus vandaar. Als het even kan proberen we op onze reizen overal dit soort muziek live te horen.

De auto

  • Nieuw gekocht in 1995
  • Toyota Landcruiser  4.2 D pickup, type HZJ 75
  • Motor: 6 cylinder 4200 cc dieselmotor
  • Electrische installatie: 24 volt > 2 accu´s

Aanpassingen

  • Uitlaatsysteem: rvs vanaf het spruitstuk – EPS
  • tweede dieseltank: 90 liter, electrisch bedienbaar vanaf dashboard – Toyota
  • extra brandstoffilter – Toyota
  • rondom verzwaarde bladveren – Old Man Emu (OME)
  • rondom verzwaarde (gas/olie)schokdempers – OME
  • 100% sperdifferentieel in voor- en achteras, electrisch bedienbaar
  • voor: lierbumper – ARB
  • electrische lier: 24 volt, 4 ton met 40m staalkabel – Warn
  • achterbumper met 2 wieldragers – Opposite Lock
  • 2 reservewielen op wegdraaibare wieldragers met 2 kookplateau´s
  • rond bbq rooster geklemd op reserveband
  • 2 reserve binnenbanden voor noodgevallen
  • banden (tot 2011): BF-Goodrich All-Terrain LT 235/85 R16 (3-ply sidewall) tubeless
  • banden (vanaf 2011): Michelin LTX AT2 235/85 R16.
  • zandplaten: 2 st van hard-aluminium 150x40x0,5 cm – Woick
  • verhoogde luchtinlaat c.q. snorkel – Safari
  • zonneklep boven de voorruit

De camperunit

Zelf ontworpen. Het casco is een sandwich constructie (vacuümtechniek) gebouwd door Camperbouw Holland in Hoek van Holland. In 2010 is er een nieuw slaap klapdak met alkoof opgebouwd, met aan achter- en zijkanten een luifelrail, gebouwd door Innovation Campers.

Het interieur

  • Zelf ontworpen en gebouwd
  • Verwarming: Webasto heteluchtkachel op diesel
  • Koken binnen: 2 pits keramische kookplaat op diesel
  • Koken buiten: 2 pits Colemann kooktoestel op benzine
  • Koelkast: Waeco 24 volt
  • Verlichting: hallogeen 12 volt
  • Water: 6 tankjes van 10 liter
  • Electrische installatie: 24 volt > 2 accu´s gevoed door dynamo en/of 2 zonnepanelen op het dak
  • Converters: 24 > 12 volt en  24 > 220 volt